Nytt år och tävlingssugen!

Vi rivstartade nya året med att åka ner till MyDog för att ägna tankarna åt min andra fyrbenta hälft i tre dagar. Sagt och gjort, så blev dagarna inte riktigt vad jag hade väntat mig. Hunden var överspeedad i stort sett hela utställningen. Matte var nervös och hade inte riktigt "vinnarskallen" med sig in i mässan. Träningen går ju alltid så mycket bättre än när man är "in action".
 
Dag ett var Jax tankar på andra hundar och springandet ska vi inte tala på... Annars mycket omtyckt domare.
Domare: Espen Engh
"1,5 år gammal. Välutvecklad, kompakt och samlad. Mycket typiskt huvud. Fina öron. Livligt, aktivt utryck. Normal hals. Moderat vinklad. Fram och bak stram, kort rygg. Faller för mycket över korset och svans blir för lågt ansatt. Vacker päls och färg. Rör sig hjulbent bak, kunde ha smidigare och lättare rörelser från sidan. Den ngt höga svansföringen stör intrycket." Very good.
 
Dag två resulterade bättre.
Domare: Åke Cronander.
"Bra helhet. Kunde ha ädlare huvud. Tillräcklig hals. Bra förbröst. Välkroppad. Bra prop. Goda vinklar. Bra päls, ben och tassar. Kunde bära sin svans bättre. Lite lös i armbågarna. Bra steg." Excellent.
 
 
För övrigt har vi inlett året med rallylydnad. Längtar som bara den till tävlingssäsongen i rallyn, det är våran bästa gren! Vi ska dessutom i februari gå en dagskurs i avancerad, så nu blir vi farliga!
 
 
Även på skidor har Jax sprungit som besatt efter oss. Han älskar verkligen detta! Det är synd att jag inte vågar ha honom i sele framför mig för det går så himla fort. Det steget får vi lära in längre fram tror jag. Och att springa framför mig och inte mellan benen... Det kan få vissa att ramla på rumpan, haha, knäpphund.
 
 
Idag "dalar det" rikligt mycket snö, så nu ska vi hålla upp med skidträningen!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0