Ingen förbättring...

På mitt skrivande! Jag får helt enkelt vara nöjd över det lilla jag har tid med att skriva ner. Så.. vart ska vi börja...
Det finns ju en BRA anledning till varför jag inte har den tiden längre att skriva onödiga inlägg, både här och på fb (hör och häpna, haha).
 
Det är ju så att jag och Jax har varit upptagna med massa träningar (jag jobbar ju i stort sett heltid oxå..).
- Vi har gått på ringträningar en gång i veckan, gratisträning bara 500 m från lägenheten, super praktiskt! Och det mina kära vänner har gett resultat! För någongång måste ju känslan kännas rätt när vi ställer upp. Svärmor tjatade på mig, "du måste anmäla dig till hemmaklubbens inofficella utställning". Så sugen var jag egentligen inte på att tävla riktigt än men jag (som tur var) efteranmälde mig tre dagar innan utställningen skulle äga rum. Dagen kunde ju inte börja bättre när jag fick en nerkissad ryggsäck (av Jax som tyckte att en tjurig hund skulle få se en mallig hund tillbaka) och en halv oboykopp i knät av en mycket ivrig Jax. Ibland passar inte en clown med en som är klumpig må jag säga. Men vi sprang målmedvetet båda två in i ringen med mycket bra kritik:
 
"Elegant ung hane, bra skall parti och nos, utmärkt front, bra benstomme, bra propotioner i hals och rygg linje, parallela framben, goda vinklar, bra svansansättning, utmärkta rörelser, Välpresenterad." 
 
Tråkigt nog var vi ju själva i rasen så vi fick BIR med Hp. 
 
 
Vidare i gruppfinalerna var det väldigt nervöst! Jag tyckte jag plockade mycket med hans ben men vi har fått beröm för att han ställer upp sig väldigt bra ändå. Och spännande blir det alltid när vi ska springa bakom någon annan där han gärna drar ganska hårt i det lilla kopplet, ajaj. Han tog något galoppsteg men jag lyckade få ner honom i farten. Men när han väl springer, springer han uuuuuur snyggt, tar inte ett felsteg.
 
 
Ännu mer nervöst var det när det bara var jag och en korthårig Collie kvar. Hoppsan! Jag såg säkert jätteförvånad ut när jag tog emot BIG rosetten, haha. Inte van detta förstår ni!
 
 
I BIS-finalen var det många fina, duktiga hundar. "Detta blir tufft". Vi alla sprang ett varv, som tur var sprang vi först. Det är då han springer bäst, då får vi verkligen sträcka ut på benen. Domaren berömde alla och gav oss en applåd för att han tyckte det var så fina hundar med. Han tittade mycket på de bakre hundarna, men sorterade bort alla dom. Vi blev en av de fyra kvar. Tillslut var det Jax och en Curly kvar. Gud, jag var så nervös så jag skakade. När domaren sa att vi vann visste jag inte vad jag skulle ta mig till. Jag måste ha sett otroligt... ckockad ut, haha. Men kul som tusan var det när vi efteråt pratade lite med domare och när han sa att han tyckte Jax var otroligt fin går det inte att undgå att bli lite mallig och ännu mer rosig om kinderna. 
 
 
- Från utställning till Rallylydnad som vi har tränat varje tordag i en månads tid har oxå gett resultat, ett stooort steg framåt! Det är snart tre månader sedan vi klarade titeln för Nybörjare. Tyckte väl att det var dax för en start i Fortsättningen. Har känt på träningarna att de nya skyltarna inte riktigt har suttit, framförallt för mig. Men vi körde på ändå och igår kammade vi hem första plats med vår första 100 poängare (100/100)! Trodde jag aldrig när vi väl kom dit då han var ovanligt busig, tittade mycket på vad andra gjorde. Minuten innan vi gick in på planen hade han nosen i backen HELA tiden. "Åh nej", tänkte jag och skakade av nervositet. Väl inne på planen jobbade vi oss igenom hela banan, bara vi två. Det var som att gå i en dimma. Jag trodde på några avdrag då jag tyckte han satt snett en gång och var sen i ett läggande. Men tydligen tyckte inte domaren det fast hon var ganska hård i bedömningen och kritiken var väldigt positiv: "Inte ofta jag ger en 'hundring' men detta var rent av högtidligt."
 
Och som vanligt är inte utsidan alltid perfekt innan man får den bästa bilden, haha!
 
 
- Från det lätta till det mindre lätta som vi försöker traggla med, viltspår. Som jag nämnde sist har vi startat om lite från ruta ett igen. Vilket har gått sakta framåt. Vi har börjat i en öppenklass kurs som ska hjälpa oss lite (även om jag kan ganska mycket redan), så jag kan läsa honom bättre och komma över obehaget som han ibland har.
 
Och för er som inte redan vet, från röntgen resultaten är Jax frisk som en nötkärna, ED ua (0) och HD grad A.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0