Sammanfattning

Sommaren har gått oändligt fort, förstår inte... Det var inte länge sedan man längtade efter att få komma igång med alla aktiviteter, kommande aktiviteter oxå under vårkanten, och nu helt plötsligt är det oktober?! Minsann!
 
 
I vintras planerade jag lite mål som vi skulle uppnå under sommaren, eller som vi skulle påbörja med eftersom man inte kan ställa allt föör stoora krav på en valp (tonårsvalp). Men man ska ju inte underskatta dom heller. Dom kan ju prestera mer än vad man tror oxå. 
Men iaf, till saken. Vi har uppnått betydligt mycket mer (över förväntan) än vad jag hade tänkt, vilket är bra antar jag! Bla. skulle vi ta rallylydnads titeln i nybörjare, RLD N, och att vi skulle bli ett team och inte två. Vi skulle gå vidare i viltspåret från träning till prov. Bra resultat på utställning kan man inte ha så stora krav på, men träning ger färdighet.
 
Så detta är vad vi har kommit i mål med:
Viltspår - GK anlagsprov, två 0:or (tyvärr) i öppenklassen
Utställning - Exellent x2, BIS (inoff)
Rallylydnad - Nybörjare, 94p, 92p, 99p. Fortsättning, 100p, 86p, 93p.
 
Övrigt:
Känd mental status 1 på skott
 
Jax har gått från skräckupplevelse i viltspåret till en ganska bra erfaren spårare. Tyvärr nollade vi våran kupptävling då med för mycket runt om som störning. Men dom senaste veckorna, under viltspårskursen, har han bevisat för mig att han är erfaren och klarar av svårare spår med störning. Vi har inte grejat ett pris än, men vi kanske satsar på ett innan vintern. Vi har ju trots allt ett betalt prov som väntar på oss. 
 
Från våran lycka i MyDog i februari där vi fick äran som valp springa in i stora ringen med ett hundratal åskådare, urdålig form av prestation och kritik till ett chockande resultat där vi vinner hela j**la skiten. Ja, minst sagt. Oavsett tycker jag att jag har världens snyggaste hund ändå. Man kan inte tro det, men utställning har sina sidor av träning oxå.
 
Och till rallyn. Det har varit ASKUL! Från första start till nu har vi verkligen träffat rätt med vårat teamwork. Allt får man ju inte gratis, det är mycket träning bakom denna framgång. Sedan har jag ju världens gladaste hund, "will to please!". Så nu har Jax två titlar i stamtavlan och nu hoppar vi över till Avancerad. Men för våran del får en ny tävling vänta tills nästa år. 
 
Det verkar som han är uppfostrad bra oxå då han gjorde en jättebra MH. Han är precis så jag vill ha honom! Har jag nog sagt förut men det är verkligen så.
 
Och ja, att vi skulle bli ett team har slagit in nu känner jag. Vi samarbetar på ett annat sätt, vi vet båda två vart vi har varandra, hur vi ska gå till väga på träningarna för att lösa problem. Plus av all uppfinnesrik träning/lek och variation har han blivit ännu mer följsam och lyhörd än tidigare som redan var relativt bra. Det känns som om han har landat rätt och kommer mer därtill att göra. 
 
 
Vi gjorde ett jättebra exempel på just teamwork idag. Vi har ju börjat cykla lite för att först och främst göra av med energi. Har tänkt länge på detta men ville veta hans höftröntgen resultat först. Det är drygt tre veckor sedan vi började, max 1km inklusive uppvärmning och nedvärmning. Han har fått springa lite försiktigt bredvid (har sedan innan övat in fot en längre stund) och även tillsammans med en av mammas sheltie en kort stund. Har funkat jättebra. Så idag kände jag att det var dax att sträcka lite mer på benen. 3 km sammanlagt med upp- och nedvärmning. Vi sprang förbi en hund i koppel och på hemvägen tänkte jag att han skulle få springa lös. Trodde han skulle fara och flänga som en tok men han sprang faktiskt bredvid hela tiden, förbi två joggare, en låtande brandbil och vi korsade den "stora" vägen tillsammans. Ja men jesus vad bra han skötte sig. Han tyckte det var uuuuur roligt att trava på riktigt snabbt. Matte fick ju faktiskt trampa på lite, hehe! Det var riktigt kul att se honom "fatta galoppen" självmant.
 
Ursäkta den dåliga kvaliten. Mörker och regn är ingen bra kombination
 

Kommentarer
Postat av: Elin och Billy

Vad mycket ni har hunnit med! Ni är så duktiga :D Vad härligt att kunna känna att ni faktiskt är ett team, det måste vara fantastiskt =) Jag & Billy har en bit kvar till dess, i alla fall i träning ;)

2014-10-15 @ 11:13:53
URL: http://aktivaussie.se/bloggen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0