MyDog 2014

Det har varit en fantastisk helg nere i Göteborg! Både skratt och gråt, en nervositet man inte kan drömma om och aldrig trodde jag att Jax skulle sköta sig så bra i ringen som han gjorde. - Även den busigaste kan uppföra sig änglalikt!
 
Vi var där redan på lördagen för att heja på sambons brors fru som ställde deras Husky "Peja". Med ett excellent blev hon 5:a bästa tik i öppen klassen. Duktiga för att vara andra utställningen.
 
- Träning ger färdighet. För att vara ärlig har jag och Jax vuxit väldigt mycket på sistone tillsammans. Vi samarbetar grymt bra och jag har fått honom till den hund jag alltid har drömt om. Jag är stört nöjd med hela honom! - Han lyssnar alltid på mig vad vi än gör, kan vara hur social som helst mot både människor och hundar, dock också nonchalera. Säger ingenting mot hundar som inte tycker om honom eller om han lämnas ensam. Villig att följa med precis vart som helst. Och jag litar på honom till 100%.
 
Med allt detta och ett stort uppehåll på utställningar sedan i somras tog vi vårat första riktiga BIR, med Hp såklart, i söndags! Jag blev helt stum. Jag kan fortfarande inte förstå att vi fick äran att gå in i stora ringen. Det var mäktigt!
Domaren var Rafael Malo Alcrudo, spansk, mycket trevlig.
Kritiken var lite svår att tyda. Fick bra bedömning av honom. Ni får tyda själva, hihi:
 
 
 
Söta, systern, Aska gick det inte så jättebra för då hon tyckte golvet var läskigt. Men fin som hon är tyckte jag hon skötte sig ganska bra ändå.
 
 
Med BIR rosetten
Timmarna innan vi skulle in i stora final ringen hejade vi på svärmor och Finn som tog hem BIMet med excellent mot en tik som inte riktigt skulle ha tagit BIRet då hon sprang hur dåligt som helst. Tycker väldigt många domare dömer orättvist...
Finn är så himla söt när han ställer upp sig för kommentaren, "Vem är fin?".
 

Det tog en lång stund i förhandsgranskningen innan finalringen och Jax hann att bli lite otålig och trött. Han tyckte golvet i ringen var läskigt och sprang på väldigt mycket så jag fick hålla in honom. Väl uppställd stod han som ett ljus och domaren tittade väldigt mycket på oss. Men tyvärr räckte det inte hela vägen.
 

Måndagen tävlade Jax och tre syskon, Aska, Leah och Rock. Även denna dag skötte sig Jax exemplariskt, t.o.m när vi fick springa bredvid Rock. "Herregud, de kommer att leka med varandra". Men det gick jättebra. Dock hade domaren svårt att välja för han bad oss flera gånger att springa fram och tillbaka. Tyvärr, valde han Rock som 1:a för att han hade stubb och fick då ett rakare ryggslut. Bedrövligt tyckte jag då jag tycker alla ska bedömas lika vare sig de har svans eller inte. Jax hade även ett stabilare steg. Rock är väldigt fin han också! Jättekul ändå! Men jag tyckte domaren skulle ha dömt mer efter rasstandarden så det blev mer rättvist.
Leah tog BIM med Hp och Rock blev BIR med Hp, Aska och Jax fick Hp.
 
Domare: Nils Molin
Jax kritik:
"En lovande valp, goda proportioner, önskad bättre utfylld under ögonen, bra ögon. Mycket bra vinklar, god bröstkorg, rör sig väg vinnande. Vacker färg och teckning."
 
Det var trots allt en mycket trevlig stund/dag med nästan alla syskonen samlade och alla var så underbara!
 
Jax och Rock
 Rock ställdes av Linda
 
 
Aska
Leah
BIR- och BIM-valp
 Årets nya gruppbild på syskonen. Winston hejade på oss vid sidan av. Alla är så himla fina!!
Tyvärr åkte Rock ut i stora final ringen senare. Men alla kämpade på riktigt bra!
 
Sist men inte minst innan vi for hem togs en BIR-valp bild på en trött Jax hos Agria. Mattes fina ängel.
 
 
Råga på allt bodde vi på ett riktigt bra hotell under helgen. Hotell Vasa, kostade 800 kronor för två nätter plus hund och frukost på det. Vi hade ett rum med dubbelsäng, två stora trebäddsoffor och en fåtölj. Stort badrum och flera kanaler på tvn. Det fanns Wi-fi, dator och bastu. Gratis fika jämt och på eftermiddagen fick man göra sig vofflor. Det var verkligen värt pengarna! Ett tips om ni vill bo billigt.
 

Kommentarer
Postat av: Neoverona

Stort grattis! Finns inget rättvist med utställning, utan det är tyvärr bara att tacka och ta emot ;) Det är domarens personliga smak som gäller.

Svar: Tyvärr är det ju så!
Michaela Persson

2014-01-07 @ 17:20:05
URL: http://www.neoverona.se
Postat av: Elin och Billy

Vad roligt! Stort grattis till alla fina resultat! massor av härliga bilder också, låter verkligen som att ni har haft det bra =) En annan domare skulle säkert dömt fram er, alla domare är så olika =)

Svar: Tack! :) Ja, dom är otroligt olika ibland. Men skoj var det allt!
Michaela Persson

2014-01-09 @ 19:31:52
URL: http://aktivaussie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0