Hundflocken

Idag blev det en tur till skogen med nästan alla familjehundarna. Jax har blivit en del av Sheltie-flocken, dock är det någon "gamling" som ännu tycker att han har för mycket energi. Det stör den lugna balansen, haha. Men kul har de alltid, ute, tillsammans!
 

Vi är lite av ett blue merle-fan i familjen!
 
Igår följde Ollie och Icey med oss till inomhushallen i Kristinehamn för omväxling skull. Innan jag skaffade mig Jax låg mitt hundintresse hos dessa två Shelties. Vi tränade mycket och växte tillsammans inom hundvärlden.
Kan säga att jag var superstolt över dom på träningen. Vi gjorde inget seriöst så, utan njöt av varandras samarbete. Det var så himla kul!
 
Träningen med Jax gick också väldigt bra. -Utförde lite lydnads övningar som "fot" och en snyggare "sitt". Han börjar få in rumpan mer mot mig nu. Det mesta av träningen var kontakt, fokus på mig. Svärmor och Ulle var med, med sina boys. Vissa stunder blev lite mer livade då hade Jax svårare att koncentrera sig. Var jättenöjd ändå att han behöll kontakten så bra med mig trots allt.
Vi gjorde några skyltar i rallyn, även där följde han mig bra. Här fokuserar vi på att han ska följa mina kroppsrörelser. Tränade att hämta och hålla apporten någon mindre sekund. Här behöver han träna på att lämna föremål till mig bättre då han ibland hellre springer iväg för att leka med sig själv. Allt kan vara lika kul så länge som någon ser på! Haha, bushund!
Hann även med en platsliggning på våra 3 timmar vi hade på oss att träna. Denna gång gick inte lika bra som förra då han reste på sig hela tiden någon sekund efter att jag lämnade honom. Först stod jag 3 meter ifrån men tillslut fick jag stå en meter nära och belöna honom riktigt mycket från liggande när momentet var slut.
 
Nästa träningspass ska jag ställa lite högre krav på honom och vara lite mer noggrannare med ögonblicken och tydligare. Man kan inte vara perfekt innan man har lärt sig!
 
 

Kommentarer
Postat av: Elin och Billy

Gud vilken härlig flock! Massor med vackra hundar =)
och kul med inomhusträning!

2014-01-27 @ 13:53:36
URL: http://aktivaussie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0