Förbered er...

... på ett lååååångt inlägg! Huuaaah! Nu var det veeerkligen länge sen det skrevs nått här. Så var det med den "träningsdagboken"... 
 
Ja, som vanligt när det händer spännande grejer så kopplas bloggen bort och all färskvara i den lilla knoppen jag har försvinner, tråkigt nog. Alla smådetaljer är alltid bra att se tillbaka på. Ska försöka att fatta mig kort för att få med det mesta. Om ni orkar hänga med.
 
Har sagt det förut, att jag är dålig på att visa Jax i utställningsringen. Det är ju så att jag inte tycker den tävlingen är lika rolig som allt annat, då allt ramlar tillbaka till att domaren inte är förtjust i svans... Men hedanefter ska vi gå på mer inofficiella än officiella. 
En utställning i sommar har det blivit iaf, - nationella utställnigen i Ransäter. Det var inte våran dag den dagen. Det var otroligt varmt, Jax var ovanligt slö, men jag var väldigt nöjd över pälsen. Räckte för ett Excellent trots allt. Kritiken blev inte lika bra som jag hade väntat mig. Men så är det i utställningsvärlden, ena stunden går det awsome andra kan man bara gå därifrån. 
 
 
Dagen efter utställningen tog jag ledigt från jobbet för att åka till Nora och sniffa hundgöra hela dagen. Vi bokade nämligen in oss på UppfödarMH som var arrangerat för Jax kull. Hur. Roligt, Som. Helst!! Tyckte alla, Rock, Aska, Leah, Tassa och givetvis Jax, gjorde ett jättefint jobb. Så otroligt intressant hur dom funkar, hur lika dom ändå är på något vis. 
MH står för Mentalbeskrivning Hund och i detta test bedömer man hundens stabilitet och hur den hanterar rädsla (löser problem), kontakt och hantering. Det är inget test som säger vad som är rätt eller fel, godkänt eller inte. Detta test visar mer för uppfödaren hur medelvärdet är i kullarna. Men det är otroligt intressant att veta själv, hur ens hund funkar.
 
Här är Jax MH (blå färg):
 
Är otroligt nöjd över han prestation! Han är precis den typ av hund som jag alltid har velat ha, - social mot alla, stor leklust, ingen aggression i huvudtaget, fast han blev så rädd som han blev är han ändå stabil. Och jag trodde skarpt på att han skulle skälla under rädslorna men icke! Blev grymtningar inget mer. Är jag så glad över!
Tyvärr, blev det fel i "dampen", nr 6 överraskningen. När overallen åkte upp tittade Jax i samma ögonblick åt ett annat håll så han blev mer skrämd än vad jag tror att han egentligen hade blivit.
 
Så nu har han en Kändmetalstatus med en 1:a på skott! Skotten gjorde han uuuursnyggt. Hade inga andra förväntningar eftersom vi tränar viltspår med skott. 
Efter den stora pressen åkte vi hem till Maritha, uppfödaren, så busarna fick springa av sig. Blev tyvärr ingen "snygg" gruppbild utan vilda miner istället!
 
Bilder tagna av Linda Eriksson.
 
Förra veckan var det meningen att Jax skulle få ett viltspårs prov igen eftersom han nollade båda gångerna på kuppen tidigare i somras. Men vi ställde in tävlingen för att det har regnat så himla mycket. Det har varit upp emot 40 - 60 mm varje dag i princip. Tyckte det skulle bli onödigt svårt för honom eftersom hans spår måste ligga minst 12 timmar. 
Dom senaste träningarna har han krånglat lite. Ena stunden spårar han i spårkärnan på spiken och andra stunden går han helt av. Så vi har börjat om lite från start och har kommit fram till att viltkänningen han hade på anlagsprovet i våras har stört honom fruktansvärt. Rädslan sitter kvar. Spårar han på en kort liggtid, runt 4 timmar, blir han låg, går saaakta, men noga. När han nu är uppe i liggtider mellan 12 - 24 timmar blir det svårt för honom och det är då han pendlar mellan blodet och personen som oxå har gått där för att han känner sig säkrare att gå på människan än blodet. 
Så nu ska han få spåra på korta liggtider och sakta trappa upp för att få honom säkrare. Vinklar, bloduppehåll, återgångar är hans starkaste sida så dom ska vi lägga mindre krut på. Pajasen ska få göra provet innan det iaf blir hösten på riktigt.
 
 
Det ligger många skratt bakom det perfekta, haha!
 
 
Och i torsdags fick vi äntligen tid för att röntga höfterna och armbågarna. Till min förvåning låg eller satt Jax största delen av väntetiden. Förtjusande! Så nu är det bara att vänta spänt in resultaten!
 

Kommentarer
Postat av: Elin och Billy

Kul att MH't gick så bra! Grattis :D

2014-09-01 @ 10:43:47
URL: http://aktivaussie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0