Taggad till tusen

Yes, dagens spår klarade han med glans, har höga förhoppningar inför provet nu. Har märkt på tidigare spår när han inte har fått göra av med tillräckligt med energi att han slarvar, stressar upp sig och vädrar väldigt i luften. Idag hade han varit hemma med husse hela dagen och bara slappat. Direkt efter jobbet blev det enbart en kortis ut för att bli rastad, och ändå klarade han spåret jättebra. 
 
Spåret hade legat i drygt två timmar och denna gång fick han gå ett spår som var ansedd till att ha som prov. Med tre vinklar och ett bloduppehåll. Riktigt rolig terräng med mycket uppför och nedför, hade inte pulsen stigit då hade jag nog varit elittränad. Haha!
Det börjar bli otroligt roligt att sätta på honom selen och koppla på linan nu, då han börjar vädra på en gång.
För min skull tänkte jag denna spårning som ett träningsprov. Strax innan rutan släppte jag på honom för att han själv skulle hitta starten. Oj, så snyggt han gjorde det. Sa inte ens "spåra" till honom som jag alltid gör, han visste ändå. Han jobbade på riktigt bra. Lite för snabbt som vanligt i starten för han är så exalterad. Så jag fick åter igen hålla emot. En vinkel genade han i och en annan ringade han riktigt bra och jobbade sig mot blodet. Bloduppehållet märkte jag inte ens av för att han gick så korrekt med nosen nere i marken. Mot slutet syntes det att han började bli trött, linan var inte streckt många gånger. Men jobbade på gjorde han ändå! Vid slutet tappad han lite då det blåste lite i fel riktning. Han gick förbi klöven med någon meter och var på väg att ta svärmors spår ut. Men vände och hittade klöven istället. 
Jag är sååååå nöjd över att han spårar blodet och inte andra spår. Med tanke på att vi har spårat bruks lite förut. Han skiljer dom åt väldigt bra! 
 
 
Eftersom han gick så bra idag igen lägger vi inget mer spår tills det är dags för provet på lördag. Han ska få "längta" lite. Och jag tror faktiskt att jag inte ska göra så mycket med honom den dagen det är dags, all energi behövs. Är rikigt taggad! 
 
Den 17 maj är vi även anmälda till officiell rallylydnads tävling. Nu ska vi debutera! 18 april är det utställning som junior i Kista. Hoppas på lika underbart uppförande i ringen som på MyDog. Håller hårda tummar!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0