Grill och spring ute i det fria

På vägen till affären igår planerade jag lite "sitta kvar" övningar med Jax. Den här gången hade jag med skink-tuben. Han överraskade mig totalt och jag kan inte mindre än att säga att jag var stolt över honom då.
 
Först bad jag honom sitta framför och vänta medan jag backade tills kopplet sträcktes. Ryckte lite i honom för att se om han satt kvar. (Denna övning fick vi lära oss på valpkursen.) Han satt så fint kvar och jag stegade tillbaka för att belöna honom med mig stående bredvid. Tänkte att detta klarar han bra så jag kopplade lös honom. Fick honom med mig, denna gång ville jag att han skulle sitta bredvid mig. Med lite motivation satte han sig riktigt snyggt för att inte har lagt ner så mycket på det innan.
Under träningen syntes två små hundar några meter ifrån. Jaha, får se vad han gör nu... Han tittade men hade mer tanke på mig än dom. Yes! Vad jag kände mig otroligt glad! Han förvånade mig inte bara över det. Han fixade att sitta still när jag bad honom och kunde gå tillbaka för att belöna. Med träningen på topp gick vi vidare.
Dåligt väder var det idag, men vi hade bestämt dagen innan att vi skulle gå ut i skogen för att grilla korv och ha det mysigt. Har man "barn" vill man väl helst vara ute så mycket som möjligt.
Mitt ute i skogen tände vi brasan som först inte tog sig då vi hade glömt tändvätska. Men det gick! Jax roade sig med en bäck, vad annars gör aussies?, snö räcker ju inte! En pinne lika lång som han hittade han bland bröten. Så härligt att se honom så nöjd med livet. Ännu bättre blev det när han fick söka efter korv på marken.
 

Väl hemma startade jag hårblåsen och fönade honom lite. När han ändå var blöt kunde vi väl lika gärna träna på det. Med muta gick det hur bra som helst. Lite obehaglig blev det när det blåste så nära huvudet. Dock accepterade han den jättebra. Vi måste ju ändå visa upp vår allra finaste sida på Mydog som snart är! Matte börjar redan få ont i magen! Haha.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0