Anlagsprov

Vaknade upp med ett harmoniskt leende på läpparna imorse av att det var blå himmel och sol. Som jag har längtat! Man blir verkligen tröttsam på alla gråa dagar.
Idag var det anlagsprovet som stod på spel. Morgon promenaden med Jax var väldigt härlig. Vi var ute sammanlagt 45 min innan vi skulle åka iväg. Medan jag "solade" mig vid våran stora gräsplätt precis utanför lägenheten roade sig Jax med pinnar och annat hyss som aussien kan hitta på. Vi har väldigt uppfinningsrika stunder tillsammans. Haha! Roligt nog fångade jag hans tokheter på bild. Och plastpåsar kan vara något att bita i ibland...
 
 
Där dog jag av skratt! Tokstålle!
 
Han var även duktig under sina rackartyg. Passerade 7 hundar under tiden vi var ute och han brydde sig inte alls. Då var jag riktigt nöjd.
 
Åh herregud vad det blåste ute. Jag tänkte, "hur ska detta gå? Spåret kommer bli hur svårt som helst för honom!" 
Innan vi gick Jaxens spår föjlde jag med på svärmors öppenklass spår. Jag blev lite lugnare i kroppen när jag märkte att det inte blåste lika mycket just i skogen. 
Jax var taggad till tusen innan jag släppte på honom på spåret, lite för mycket... Liiite dåligt tålamod har han när matte ska göra sig redo. Hehe.

 
Provform: rörligt viltspårsprov.
Klass: Anlagsklass.
Väder efter spårläggning: +2,5. Vind: Medel.
Väder vid provtillfälle: +7. Vind: Medel.
Terrängtyp: Barrskog, lövskog, tätningar, myr/mossmark, kuperat.
Maxtid: 30 min
Spårtid: 26 min
GODKÄND.
 
"Tar snabbt an spåret.
Sträcka 1 klarar något kryssande,
Vinkel 1 Ua,
Sträcka 2 Ua,
Vinkel 2 klarar med ringning,
Sträcka 3 klarar med stöd från föraren, blir störd av viltkänning,
Vinkel 3 klarar,
Sträcka 4 blodupppehåll klarar
Vinkel Ua,
Sträcka 5 klarar finner snabbt spårslut.
 
En unghund som på Sträcka 3 blir störd av ngt vilt som släpper helt på Sträcka 5, jobbar hela tiden och löser dagens uppgift"
 
 
Det är mycket man hinner tänka vid olika tillfällen. Det kändes som han gick slarvigare än vad han verkligen gjorde. Men han spårade klockrent. Man beter sig annorlunda när man inte vet vart spåret går. Vid viltkänningen var han väldigt låg och rädd, men gick ändå felfritt på spåret. Det var självförtroendet att spåra framåt som han fick hjälp med. Han tyckte verkligen inte om det djur som hade passerat där. Domaren sa att det var så kallade "vargspåret" som han gick och det har varit fler hundar som t.o.m har reagerat med ragg. Sådant händer inte ofta och jag är riktigt nöjd ändå. Nu vet jag vad han är kapabel till. 
 
 
Nu satsar vi på öppenklassen, vilket innebär skott. Som tur är är han inte skotträdd. Ska träna mycket på spårstarten. Nästa utmaning kommer att bli Viltspårspokalen! Ruskigt spännande!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Emilie, Cleo och Vix

Åh missat detta! GRATTIS så himla duktiga!

Svar: Åh tack Emilie! :D
Michaela Persson

2014-03-10 @ 23:24:15
URL: http://trampdyna.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0