Kurs

Har återigen varit usel på att uppdatera vad vi har gjort för träningar. Inte så lätt när tiden inte räcker till och när det är trist väder ute med regn/snö som blir till slask och tempen stiger. Inte kul alls. Det får gärna hålla sig till kallare väder med snö eller gå mot vår. Så kameran har tagit en paus en längre stund. 
I måndags började jag även på mitt nya jobb. Dagtid. Så denna vecka har Jax fått vara själv en hel del. Har varit mellan 3 till 6 timmar ensam. Har inte varit några problem alls faktiskt. Han är så duktig på att bli lämnad, säger ingenting och under tiden han är själv ligger han mest och sover. När det har blivit alldeless för långa dagar har han varit hos svärmor och Martin har fått åka hem tidigare. Ena dagen kunde jag oxå gå hem tidigare. Väldigt skönt när man kan komma så bra överrens med jobbet. 
Nästa vecka kommer jag vara hemma mer. Tror det skulle vara bra för Jax att få mer sällskap så det inte blir för mycket av ensamhet. Risken kanske finns att det går över till att han börjar med en ovana, att det skulle börja bli jobbigt för honom. 
 
Jax har hunnit bli 10 månader redan (!), sjukt vad tiden går, Ska det gå i denna takt hoppas jag att vi kommer få mååååånga år tillsammans. För jag älskar verkligen dennna vovve! Det har jag sagt ett flertaliga gånger, får ni stå ut med. Jag är riktigt stolt!
 
Idag var det äääntligen dags för rallylydnadskursen, dock endagars 9-16. Men så j**la roligt! Även fast jag har gått denna kurs en gång förut, nybörjare och fortsättning, var denna dagen ägnad åt att ha roligt med Jax. Nyttigt och spännande även fast man redan kan ganska mycket ändå. 
 
 
Till en början är Jax väldigt nyfiken på alla andra hundar, stressar upp sig lite för mycket för allt är nytt och roligt. Under första passet var det kontakt vi mest la ner energi på. Att han skulle följa mig och lyssna. Det gör han bra i början ändå, dock kan han vara rätt flamsig. Det tar några gånger innan han verkligen går in för träningen. 
Efter lunch var han ganska tagen av alla intryck. Efter lite vila samarbetade han kanonbra med mig när allt hade smällt in. Jag fotade en stund när alla var koncentrerade på sin övning, fick instruktören äran att träna med Jax. Hon fick honom att gå så fint i fritt följ och kontakten dom hade var jättebra, och så snygg han var! Jag kan inte sluta le och titta på honom när någon annan gör något med honom. Han är verkligen rätt hund på alla sätt för mig.
Instruktören tyckte han var väldigt bra grundlärd för sin ålder och vi skulle faktiskt kunna starta i nybörjarklassen. Det är "gå runt" momenten som vi behöver träna mer på. Annars tror jag vi klarar oss rätt bra!
 
 
Mot slutet av kursen var han huur roligt som helst att träna med. Han följde varje rörelse, fritt följ, sitt på sidan av och kontaken var drömlik. Dock blev han mer och mer "tung" i huvudet, så vi gav oss när vi var som bäst.
 
 
Till sist fick han världens bästa belöning när alla hade gått hem - leka av sig med Tango! (Var lite orolig under träningen att han bara skulle ha ögonen för honom då dom har lekt förut, men det gick bra! Inte lätt att fota två vildingar!)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0