Skön årstid på ingång & en glad-galen hund

Ja, usch. Det är skamligt hur dålig jag har blivit på att uppdatera bloggen på sistone... Hösten kommer med stormsteg, trots att tempen visar över 20 grader ute på dagarna. Det märks att man börjar bli tröttare när dagarna allt mer blir mörkare. Men ändå är hösten allra skönast på alla vis! Bestämt nog tycker Jax det också minsann, när man var gång är ute får hålla igen då det ska fångas löv som smiter iväg!
 
 
Den vardagliga träningen med Jax går bara bättre och bättre. Har lärt mig hans signaler bra och det känns att han börjar bli "hund". Han blev ju 5 månader nu i veckan! Sjukt vad tiden går. Vi har hunnit med mycket med miljöträning, passivitet, tricks, övrig träning som har nytta längre fram i livet. Dock finns det mycket kvar man vill göra.
Passiviteten har vi jobbat ganska bra på de senaste veckorna. Senast igår var min syster "barnvakt" då jag för en gång skull jobbade dagen, fick han spendera tiden med henne, Ollie och Icey. Han var inte överdrivet jobbig, men det blev något tillfälle han studsade runt i soffan. Vilade några ggr. Vad jag fick höra var jag ganska nöjd över honom även om jag inte var närvarande.
 
På söndag är det utställning här hemma i Forshaga. Det blir Jax och en till Aussie. Dock har jag ingen aning om det är valp eller vuxen. Även om det bara blir vi i våran klass tycker jag det ändå ska bli lite spännande. Från förra utställningen fick jag med mig jättemycket respons och nyttigheter. Nu efter några stå-träningar känns det mer bekvämt och jag själv kan stå utan att gå ner på knä som han har varit van.
 
Nu på förmiddagen gick vi ut och skulle träna lite kontakt och stå. Med lite variation på belöningen fick han en leksak som han vanligtvis inte får leka med förövrigt som jag enbart har i bilen. Mjo, den leksaken var så rolig i början när han fick den att han bara sprang och sprang i cirklar runt mig, ungefär 15 varv. Jag kunde inget annat än skratta! Det såg för roligt ut. Han gav ifrån sig så roliga snorklande ljud samtidigt som leksaken dinglade hejvilt. Vi var ändå ganska nära gångvägen där det ofta passerar folk. Men han hade fullt fokus på leksaken och sprang enbart runt mig. Haha! Tokhund!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0