Miljöträning

I måndags var det både en bra och en dålig dag för Jax. Det öste ner hela dagen i stort sett och dagen innan la jag ut klövar och blod på tining. Det var ett tag sedan han fick gå ett spår, vara nära sånt i huvudtaget. Men med all regn som kom från ingenstans var det lilla spåret värdelöst att gå. Men vi gick det ändå. Det gick skapligt. Gick lite nos på blodet. Stunden innan fick han leka med den andra klöven. Trodde han skulle tveka, som han gjorde gången innan. Han satte igång direkt att slänga klöven i luften, hoppade som om det vore världens roligaste leksak. Det var urskoj att se på hur nöjd han var.
Det var en grej som gjorde mig hur glad som helst, att han inte ville dra iväg med klöven från mig. Utan jag fick vara med på kanten.
Strax innan min tanke var att lägga undan klöven gick snöret av och han sprang glatt iväg en bit. "Neej, men gud! Hur ska jag få tag i honom nu?!" bubblade det upp som en blixt. Lugnet i sinnet ropade jag glatt på honom med godisrösten i behåll. Yes, han kom till mig! Otrolig lättnad, speciellt över att han lämnade klöven.
 
Saker vi behöver träna mer på som han tycker är obehagliga är att bemöta människor i trappuppgången, speciellt städtanten som har massa konstiga grejer för sig. Mikron som piper. Dock går det mycket bättre med den nu. Annars finner han sig i allt.
 

 
Igår tog vi följe med min goda arbetskompis och hennes tre söta vovvar en tur runt Mariebergskogen för att miljöträna lite. Jax gick lära sig att gå bredvid utan att hälsa, möta människor och djur av olika slag. Jätteduktiga alla fyra! Passade även på att få honom att inte bry sig eller hetsa upp sig när de andra fick leka och träna lite. Det blev några "nej" i början tyvärr. Dock mycket beröm när han var duktig.
 
Mer miljöträning blev det idag bara han och jag, en sväng runt centrum. Övade mycket på att inte dra i kopplet, vilket jag var där för egentligen, och att bara gå förbi människor. Vi gick på trottoaren vid vägen så han fick träna på att höra och se bilar köra förbi. Vi satt en stund och passivitettränade, som han klarade väldigt bra utan gnäll. På vägen hem tog jag fram klickern och klickade när han gick fint och inte drog. Även mötande folk att han skulle gå bredvid mig. Kan inte vara mer nöjd!! Förstår inte varför jag inte har använt klickern tidigare. Övningen blir ju så mycket tydligare. Så nu framöver ska jag använda den oftare.
 
I morgon ska vi leka med våran bästa lekkamrat Ambra! Det var ett tag sedan nu.
 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0