12 v och hantering

Idag är Jax hela 12 veckor gammal. Herregud vad fort tiden går. Växer gör han också, både på höjden, längden och bredden. Har ännu inte vägt honom. Men det känns, när man bor på tredje våningen att armarna börjar bli gelé vid kvällsslaget när man har sprungit minst 10 ggr upp och ner.
 
Nu lite senare på eftermiddagen ska Jax vaccineras. Vi ska till en rekommenderad distrikt leg veterinär ganska nära där vi bor, drygt 15 min med bil. -Nära, billigare, snabbare väntetid och öppet på kvällstid. Annars, med större ingrepp el dyligt är Solstaden vår vet.
Ska be om ett pass till Jax istället för hela stamtavlan. Lite mer praktisk att ha pass vid någon resa el tävling.
 
Idag har vi inte gjort så mycket. Mest bara varit. Dock blev det kloklippning, pälsvård och provade för första gången tandborsten.
Kloklippningen går bra. De första gångerna höll Martin i honom med ett ben och jag klippte. Nu var det andra gången jag provade att han låg ner med lite godis på golvet eller ett ben och jag klippte. Han sprattlar lite och biter i tången, men det får man väl räkna med valpar. Annars går det fint. Råka dock klippa ytterst lite i pulpan, han kände inget obehag som tur var. Det kom någon seg droppe inget mer. Jag är van att klippa från kaniner, marsvin, till råttor med vanlig nagelklippare.
Borstningen av pälsen går också jättefint. Har mutat honom med ben medan jag har kammat tidigare, inga problem! Nu testa jag enbart godis efter några drag. Det var lite svårare när man var tvungen att sitta still utan att få något gott, hihi.
Oh ja, tandborstningen. Det går även att tugga på borsten. Jomen. Men fick några drag på tänderna med enbart vatten iaf.
 
 

Kommentarer
Postat av: Julia

Så roligt att du skaffat aussie valp! Funderar på den rasen också ;)

Svar: Åh det ska du? :) Underbar ras på alla sett!
Michaela Persson

2013-07-03 @ 18:29:09
URL: http://monstertassar.weebly.com
Postat av: Elin och Billy

Fin Jax är! Har träffat hans syrra Leah och hon är så himla go =)

Svar: Jasså, det har du :) Hela kullen verkar vara hur perfekta som helst
Michaela Persson

2013-07-04 @ 07:26:56
URL: http://aktivaussie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0